پرسمان3 | ||
|
3. تاكنون بحث دربارهى حروفى بود كه تنها در آغاز يك سورهى قرآن قرار داشت. اما حروفى كه در آغاز چند سوره قرار دارد، مانند: (الر- الم)، شكل ديگرى دارد و آن اينكه بر طبق محاسبات كامپيوتر مجموع اين سه حرف مثلًا (الف- لام- ميم) اگر در مجموع سورههايى كه با الم آغاز شده است حساب شود و نسبت آن با مجموع حروف اين سورهها به دست آيد، از ميزان هر يك از سورههاى ديگر قرآن بيشتر است. «2» __________________________________________________
(1). تنها استثنايى كه در اين زمينه وجود دارد سورهى حجر است كه تعداد نسبى حرف (ن) در آن بيشتر است. ولى چون سورهى حجر داراى (الر) است و بعداً مىگوييم كه سورههايى كه داراى حروف مقطعهى واحد هستند، بايد در حكم يك سوره باشند، اين اشكال رفع مىشود
(2). تفسير نمونه، ج 2، ص 413- 419.
**********************************************
4. محاسبات كامپيوترى نشان داد كه حاصل جمع حروف مقطعه در هر سوره، يكى از مضربهاى عدد 19 مىباشد براى روشن شدن مطلب به جدول زير توجه فرماييد. «1»
اين جدول تمام حروف مقطعه اوائل سورههاى قرآن را نشان مىدهد.
نمايش تصوير
__________________________________________________
(1). ر. ك: اعجاز عددى قرآن كريم و رد شبهات، محمود احمدى.
نتيجهگيرى:
تعداد زيادى از دانشمندان مسلمان نظم رياضى قرآن را دنبال كرده و به نتايج قابل توجهى رسيدهاند، هر چند برخى محاسبات آنها خطا بوده و يا با اعمال سليقه و ذوق شخصى همراه بوده است.
در مقابل، گروه ديگرى از نويسندگان و صاحبنظران قرآنى، اين مطالب را نمىپذيرند و برخى محاسبات آنان را خطا مىدانند.
از سخنان هر دو طرف استفاده مىشود كه نظم رياضى قرآن، به صورت موجبه جزئيه (يعنى در برخى از موارد ادعا شده) مورد پذيرش موافقان و مخالفان اعجاز عددى واقع شده است و اين مطلب از شگفتىهاى علمى قرآن به شمار مىآيد. اما به صورت موجبه كليّه (يعنى در همهى موارد ادعا شده) مورد قبول نيست. «1»
اعجاز عددى و اشكالات آن:
كسانى كه اعجاز عددى را قبول ندارند، به مطالب زير استناد كردهاند:
1. قرآن از طريق قرآن شناخته مىشود و در اين طريق سخنى از اعجاز عددى نيست.
قسمتى از آيات قرآن كه ماهيت قرآن را معرفى مىكند عبارتند از:
«ذلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» «2»
__________________________________________________
(1). پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، ج 1، ص 231
(2). بقره/ 2.
***********************************************
آن كتاب [با عظمت] هيچ ترديدى در آن نيست. [و] راهنماى پارسايان (خود نگهدار) است.
«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقَانِ» «1»
ماهِ رمضان (ماهى است) كه قرآن در آن فرو فرستاده شد، در حالى كه [آن قرآن] راهنماى مردم و نشانههايى از هدايت و جدا كننده [حق از باطل] است.
«إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِى لِلَّتى هِىَ أَقْوَمُ» «2»
در حقيقت اين قرآن، بدان (شيوهاى) كه آن پايدارتر است، راهنمايى مىكند؛
چنانكه ملاحظه مىكنيد قرآن خود را نور، حكمت، علم، ذكر، هدايت و موعظه ... معرفى مىكند و همهى اين عناوين در پرتو توجّه به محتواى قرآن و پيروى از رهنمودهاى آن ميسر مىشود نه از طريق دقّت در ساختار لفظى و كشف تناسب و توازن حروف و كلمات اين كتاب آسمانى. بنابراين در هيچ جاى قرآن حتّى به طور تلويحى نيز به اينگونه كاوشها دعوت نشدهايم.
يكى از داستانهاى عبرتانگيز قرآن داستان «اصحاب كهف» است. قرآن بعد از ذكر داستان آنها، اظهار تاسف مىكند كه چرا مردم به جاى اينكه به پيام اين قصه توجّه كنند و راه اصحاب كهف را بپيمايند خود را مشغول مطالب حاشيهاى و فرعى قصه نمودهاند و بر سر تعداد اصحاب كهف با هم جدال مىكنند. «3»
__________________________________________________
(1). بقره/ 185
(2). اسراء/ 9
(3). كهف/ 22.
*************************************
2. آيا حديثى از معصومين (ع) به ما رسيده است كه قرآن را كتابى اسرارآميز، معماگونه و حاوى فرمولهاى رياضى و از مقولهى رمل و جفر معرفى كرده باشد. پاسخ منفى است. هرگز در بيانات امامان معصوم و سيرهى عملى آنها مشاهده نشده است كه قرآن را از اين منظر بنگرند، و مطالبى هر چند تلويحى در مورد تعداد حروف و كلمات قرآن و روابط رياضى بين آنها، بيان نموده باشند.
در احاديث نيز قرآن را علم، حكمت و نور خوانده شده است.
3. «رشاد خليفه» در مورد حروف مقطعه به اين نتيجه مىرسد كه همواره معدل تكرار حروف مقطعه در سورهاى خاص، از معدل تكرار حروف ديگر بيشتر است. چنانكه در سورهى (ق) حرف (ق) معدلى بالاتر از ساير حروف در اين سوره، و ساير سورههاى ديگر قرآن دارد؛ و يا حرف (ن) در سورهى (ن و القلم) بزرگترين رقم نسبى را دارد.
اگر آمارها با موارد نقض روبرو نمىشد ما هم با ايشان و ساير پيروان «تئورى نظم رياضى قرآن» هم عقيده مىشديم اما در اينجا با استثناهاى فراوانى روبرو مىشويم. براى مثال:
1. تعداد تكرار حروف (ق) در سورههاى «الشمس» و «القيامه» و «الفلق»، در حدّى است كه معدل تكرار آن از معدل تكرار (ق) (در سورهى «ق») بيشتر مىباشد.
2. در سورهى «طه» كه دو حرف (ط+- ه) وجود دارد با پنج استثناء روبرو مىشويم: 1. حج 2. نور 3. فتح 4. مجادله 5. توبه
3. در مورد سورهى «يس»، نتيجه برعكس است. يعنى ياء و سين كمترين تكرار را به خود اختصاص دادهاند.
4. در مورد حرف (ن) در سورهى (ن و القلم) مىبينيم تكرار آن در سورهى «حجر» بيشتر از تكرار آن در سورهى (ن و القلم) است. «1»
در مورد مضربهاى عدد 19 اشكالات فراوانى وجود داردكه ما به چند مورد اشاره مىكنيم:
5. حرف مقطعهى (ن) در اول سورهى (ن و القلم) 131 مورد است، كه در اين صورت از مضربهاى عدد 19 نمىباشد. در حالى كه قائلين به اعجاز عدد 19 مىگويند: 133 مورد است. (19/ 133* 7)
6. در سورهى طه مجموع ط+- ه 239 مورد است، نه 342 و 239، يكى از مضربهاى عدد 19 نمىباشد.
7. در شمارش حرف (ل) در چهار مورد اشتباه صورت گرفته است:
الف: آيه 21 سورهى «روم» كه در اين آيه 7 مورد لام شمارش شده در حالى كه 8 مورد مىباشد.
ب: آيهى 58 سورهى «يونس» كه در اين آيه 5 مورد لام شمارش شده در حالى كه 6 مورد است.
ج: آيهى 70 سورهى «هود» كه در اين آيه 8 مورد لام شمارش شده در حالى كه 9 مورد است.
د: آيهى 41 سورهى «ابراهيم» كه در اين آيه 5 مورد لام شمارش شده در حالى كه 6 مورد است.
__________________________________________________
(1). مجله كيهان انديشه، ش 67، ص 62 به بعد.
************************************
بنابراين مجموع (ا+ ل+ م) در سورهى روم يكى از مضربهاى عدد 19 نمىباشد و همچنين مجموع (ا+ ل+ ر) در سورههاى هود، يونس و ابراهيم. «1»
منابع براى مطالعه بيشتر:
1. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه، ج 2، ص 413- 416.
2. پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، دكتر محمدعلى رضايىاصفهانى، جلد اول، چاپ اول، 1380، ناشر كتاب مبين.
3. اعجاز عددى قرآن كريم و ردّ شبهات، محمود احمدى، چاپ اول، 1371، انتشارات مسعود احمدى.
__________________________________________________
(1). اعجاز رقم 19، بسام نماد جرّار، ص 27. نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|