پرسمان3 | ||
|
پاسخ: استخارهاى كه در روايت آمده «طلب خير» «2» كردن از خداست يعنى هركارى را مىخواهيم شروع كنيم اول از خدا بخواهيم، كه خدايا! خير مرا در اين كار قرار بده! خدايا مرا در اين كار راهنمائى كن! خدايا عاقبت اين كار را ختم به خير كن! اين طلب خير كردن و استخاره كردن است مثل اينكه ما در اول هر كارى «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» مىگوئيم و از خدا طلب خير مىكنيم اين موجب بركت مىشود و موجب راهنمايى خدا مىشود. و از امام صادق عليه السلام حكايت شده: «اگر كسى از خدا طلب خير كند خداوند به او خير مىدهد «1» (اگر چه در آن كار مشكلاتى براى او واقع شود و (به ظاهر) نامطلوب باشد ولى عاقبت كار را خدا خير قرار مىدهد.») روش و چگونگى استخاره در روايات از امام صادق عليه السلام حكايت شده: دو ركعت نماز بخوانيد بعد استخاره كنيد، طلب خير كنيد «2» يا با دعا طلب خير بكنيد. «3» و در روايت ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده: اگر عبدى و بندهاى از خدا طلب خيرى (استخاره) كند اگر چه يك مرتبه، خداوند به او الهام مىكند كه چه كارى را انجام بدهد. و او را به طرف كار خير، و چيزى كه خيرش در اوست راهنمائى مىكند. «4» اين همان طلب خير و استخاره كردن در هر كارى است. ولى چيزى كه امروزه انجام مىشود مثل استخاره با تسبيح و مانند آن اينها را بزرگان مىفرمايند: «نوع من القرعه» نوعى قرعهكشى است يعنى اگر كسى بين دو كار، مشورت كرد و طلب خير نمود، ولى نتوانست تشخيص بدهد كه كدام بهتر است و متحير ماند اينجا مىگويند استخاره كند كه «نوعٌ من القرعه» نوعى قرعهكشى است، كه اين راه را انتخاب بكنم يا آن راه را، و اين كه «قرعه راهحل هر مشكلى است» در قواعد فقهى هم مطرح است. «1» استخاره با قرآن از امام صادق عليه السلام حكايت شده: اگر نتوانستى كارى را تشخيص دهى قرآن را باز كن اولين چيزى كه به چشمت آمد طبق آن عمل كن. مثلًا اگر آيهى بهشت بود طبقش عمل كن اگر آيهى عذاب بود طبقش عمل نكن. «2» اما در رواياتى نيز آمده كه به قرآن تفال نزنيد. «3» تفال يعنى اينكه انسان، عاقبت چيزى را ببيند كه در فارسى از آن به فالگيرى تعبير مىشود همانطور كه فال حافظ مىگيرند آيا ما حق داريم با قرآن هم نوعى فالگيرى انجام دهيم و تفال بزنيم. در روايات آمده است كه تفال به قرآن نزنيد. ولى استخاره با قرآن اين است كه اگر واقعاً انسان بر سر دو راه متحير ماند بعد از طلب خير از خدا و مشورت با اهلش و ... باز هم نتوانست راهى را انتخاب كند قرآن را باز كند راهش را خدا نشان مىدهد. تذكر: برخى علما نسبت به انجام همين هم اكراه دارند يا اينكه در مورد رواياتش تشكيك مىكنند و به تعبيرى قرآن را بزرگتر از آن مىبينند كه در معرض چنين كارى قرار گيرد. ولى برخى نيز عمل مىكنند. __________________________________________________ (1). بحارالانوار، ج 91، ص 222- 223 (2). باب استفعال براى طلب مىآيد __________________________________________________ (1) بحارالانوار، ج 91، ص 256 (2). وسائل الشيعه، ج 5، ص 204 (3). نك: ميزان الحكمة، ج 3، ص 226 به بعد (4). بحارالانوار، ج 91، ص 257 __________________________________________________ (1). نك: القواعد الفقهيه، آية اللَّه مكارم شيرازى (2). ميزان الحكمة، ج 3، ص 228 و وسائل الشيعه، ج 4، ص 875 (3). همان، ج 3، ص 228 نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|